Burmistrzem Miasta i Gminy Nowe Miasto jest Sławomir Dariusz Zalewski, wybrany w wyborach bezpośrednich w dniu 05 grudnia 2010 roku. Objęcie obowiązków nastąpiło z chwilą złożenia wobec Rady Gminy ślubowania dnia 10 grudnia 2010 roku.
Burmistrz Miasta i Gminy przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków
w Urzędzie Miasta i Gminy Nowe Miasto pok. nr 4
w każdy poniedziałek miesiąca
w godzinach od 8.00 do 10.00 oraz od 16.00 do 17.00
tel. (23) 661 49 24
e-mail: info@ugnowemiasto.pl
Burmistrz jest organem wykonawczym Miasta i Gminy. Realizuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy, którego jest kierownikiem. Jako kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. W drodze zarządzenia Burmistrz nadaje urzędowi regulamin organizacyjny, określający organizację i zasady jego funkcjonowania.
Kompetencje i uprawnienia wójta:
Zgodnie z art. 26 Ustawy o samorządzie gminnym, organem wykonawczym gminy jest Burmistrz. Kadencja rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji rady gminy lub wyboru go przez radę gminy i upływa z dniem upływu kadencji rady gminy.
Burmistrz, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę.
W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym (art. 27) nie można łączyć funkcji Burmistrza oraz jego zastępcy z:
- funkcją Burmistzra lub jego zastępcy w innej gminie,
- członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest burmistrzem lub zastępcą,
- zatrudnieniem w administracji rządowej,
- mandatem posła lub senatora.
Wg art. 30 Burmistrz wykonuje uchwały rady miejskiej i zadania miasta i gminy określone przepisami prawa.
W realizacji zadań własnych miasta i gminy Burmistrz podlega wyłącznie radzie miejskiej. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Zgodnie z art. 31 Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Burmistrz opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy. Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia, wójt może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych. W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej wójt działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Wg art. 33 Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy urzędu miasta i gminy. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu miasta i gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia. Kierownikiem urzędu jest Burmistrz. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw miasta i gminy w swoim imieniu zastępcy burmistrza lub sekretarzowi miasta i gminy. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników miejsko-gminnych jednostek organizacyjnych. Burmistrz wnioskuje do radnych o powołanie i odwołanie skarbnika miasta i gminy, który jest głównym księgowym budżetowym.
Zgodnie z art. 60 za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada burmistrz. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:
- zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę miasta i gminy,
- emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę miejską,
- dokonywania wydatków budżetowych,
- zgłaszania propozycji zmian w budżecie miasta i gminy,
- dysponowania rezerwami budżetu miasta i gminy,
- blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
Burmistrz obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady miejskiej w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia (art. 90). Akty ustanawiające przepisy porządkowe Burmistrz przekazuje w ciągu 2 dni od ich ustanowienia. Burmistrz przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady miejskiej i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej.
styczeń 2022 rok
Opracowanie: Referat organizacyjny i oświaty