SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU
Gmina Nowe Miasto realizuje projekt pn. „Edukacja kluczem do sukcesu – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z Zespołu Szkół im. Integracji Europejskiej w Nowym Mieście” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, który skierowany jest do uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej oraz Gimnazjum.
Od lutego 2014 roku w Zespole Szkół odbywają się zajęcia w ramach projektu „Edukacja kluczem do sukcesu – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z Zespołu Szkół im. Integracji Europejskiej w Nowym Mieście”.
Głównym celem projektu jest stworzenie szans rozwoju uczniom zdolnym i umożliwienie wyrównywania szans osiągającym słabsze wyniki w nauce, mającym trudności w dostępie do edukacji. W ramach projektu organizowane są dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum zajęcia wyrównawcze i rozwijające. Rekrutacja uczniów do projektu odbywała się we wrześniu 2013 roku. Zgodnie z założeniami projektu wsparciem zostało objętych 170 uczniów (85 dziewczynek i 85 chłopców), z czego 88 osób to uczniowie Szkoły Podstawowej, a 82 osoby to uczniowie Gimnazjum.
Zajęcia realizowane w ramach projektu:
Szkoła Podstawowa
- zajęcia dodatkowe z matematyki
- zajęcia dodatkowe z języka polskiego
- zajęcia dodatkowe z języka angielskiego
- zajęcia dodatkowe z przyrody
- zajęcia wyrównawcze z języka polskiego
- zajęcia wyrównawcze z matematyki
- zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego
- zajęcia z gimnastyki korekcyjnej
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
- doradztwo i opieka pedagogiczno – psychologiczna
Gimnazjum
- zajęcia dodatkowe z matematyki
- zajęcia dodatkowe z języka angielskiego
- zajęcia dodatkowe z języka rosyjskiego
- zajęcia dodatkowe z fizyki
- zajęcia dodatkowe z chemii
- zajęcia wyrównawcze z matematyki
- zajęcia wyrównawcze zajęcia z chemii
- zajęcia wyrównawcze z fizyki
- zajęcia z gimnastyki korekcyjnej
- doradztwo i opieka pedagogiczno – psychologiczna
Podczas zajęć wyrównawczych uczniowie doskonalą stosowanie niezbędnych wiadomości i umiejętności przydatnych w życiu codziennym, mają szansę nie tylko nadrobić braki, ale również przygotować się do egzaminów zewnętrznych. Zajęcia rozwijające to możliwość dla uczniów zdobycia wiedzy wykraczającej poza podstawę programową. Udział w zajęciach pozwala uczniom na wyrównywanie deficytów oraz rozwój zainteresowań, dając jednocześnie możliwość odnoszenia sukcesów. Uczniowie mają większą wiarę w swoje możliwości, zwiększyła się również ich aktywność na zajęciach lekcyjnych i poprawiły się wyniki w nauce. Uczestnictwo w tych zajęciach zmotywowało uczniów do samodzielnego pogłębiania wiedzy.
W ramach projektu zakupiono pomoce dydaktyczne oraz wyposażono multimedialną pracownię językową, które mają ogromny wpływ na efektywność pracy, przez co zajęcia stają się ciekawsze.
Uczniowie chętnie uczęszczają na zajęcia, o czym świadczy wysoka frekwencja. Efekty pracy są już zauważalne. Zdobyte wiadomości i umiejętności uczniowie na bieżąco wykorzystują na lekcjach. Cieszy dobra atmosfera pracy w zespołach oraz zaangażowanie i zainteresowanie tematyką zajęć.
Utworzony został również i czynnie działa Szkolny Ośrodek Kariery. Odbywają się zajęcia indywidualne i grupowe dla wszystkich uczniów ostatnich klas oraz uczniów klas niższych – uczestników projektu w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w zakresie wspierania w programowaniu i realizacji ścieżki edukacyjnej i zawodowej w tym dostosowanie przyszłych absolwentów do potrzeb na rynku pracy. Korzystający ze Szkolnego Ośrodka Kariery uczniowie poprzez uczestniczenie w zajęciach są przygotowywani do samodzielnego poruszania się po rynku pracy. Nabywają umiejętności określania swoich słabych i mocnych stron, określają cele i priorytety swojego życia edukacyjno – zawodowego oraz konstruują indywidualny plan rozwoju kariery.