W dniu 5 marca 2014 roku w Zespole Szkół im. Integracji Europejskiej w Nowym Mieście odbyły się trzy spektakle o tematyce profilaktyczno-edukacyjnej, w których uczestniczyli uczniowie naszej szkoły. Wykonawcami spektakli były osoby z Impresariatu Artystycznego INSPIRACJA Kraków.
1. BLOGERKA – dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
W spektaklu wskazano jak istotne w budowaniu prawidłowych relacji międzyludzkich jest rozwijanie poczucia empatii. Pokazano jak ważna jest umiejętność asertywnego wyrażania własnych myśli, uczuć i empatii. Jednocześnie wskazano, informowano gdzie należy szukać pomocy w sytuacjach zagrożenia przemocą i jak zachować się będąc jej świadkiem lub ofiarą.
2. WYJŚĆ POZA SCHEMAT – uczniowie Gimnazjum.
Spektakl opiera się na klasycznym i niestety coraz powszechniejszym motywie „kozła ofiarnego”. Młody człowiek zostaje wykluczony ze środowiska grupy i poddany prześladowaniu. Pada ofiarą cyberprzemocy – obraźliwych e-maili, SMS-ów itp. Program stawia sobie za cel aktywizację młodych widzów i wzbudzenie ich reakcji na przedstawione zjawiska. Wciąga uczniów w przemawiającą do wyobraźni sceniczną historię, stawia w sytuacji analogicznej jak głównych bohaterów. Uświadamia, że oni bądź ich bliscy, przyjaciele mogą stać się celem podobnych karygodnych zachowań. Ukierunkowuje na podjęcie konkretnych działań w celu rozwiązania problemu.
3. W KRAINIE BAJTÓW – uczniowie Szkoły Podstawowej.
W krainie bajtów, to satyryczna opowieść o dziecku, które odchodząc od klawiatury komputera od razu zasiada przed ekranem telewizora lub na odwrót. Aż pewnego dnia obudziło się w wygenerowanej przez komputer wirtualnej rzeczywistości, świecie niezbyt przyjemnym i zaludnionym przez mało przyjemnie nastawione postacie. Spektakl traktuje o zagrożeniu wynikającym z uzależnienia młodych osób od nowych technologii. Demonstrowane są i analizowane aspekty ich wpływu na psychikę młodego odbiorcy w procesie kształtowania jego osobowości.
Istotną rolę w tych spektaklach odgrywa również dyskusja na poruszany temat, co może być niewątpliwie cenną pomocą w pracy dydaktyczno-wychowawczej nad kształtowaniem wśród uczniów postaw ludzi prawych i asertywnych. Problematyka poruszona w spektaklach może być znakomitym wsparciem i uzupełnieniem prowadzonej przez nauczycieli i wychowawców pracy, kształtujących młode osobowości zgodnie z wymaganiami stawianymi przez świat ludzi dorosłych i odpowiedzialnych.
Mamy zatem świadomość, że na powyższe tematy należy mówić i to mówić wielokrotnie.
Spektakl został sfinansowany z budżetu Gminy, będącego w dyspozycji Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Informację przygotowała:
Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Elżbieta Zalewska
06.03.2014 r.