W przypadku zagubienia dowodu osobistego należy ten fakt niezwłocznie zgłosić do dowolnie wybranej gminy, a poza granicami kraju – w dowolnej placówce konsularnej RP.
Należy pamiętać, że dowód osobisty raz zgłoszony jako utracony jest nieodwracalnie unieważniony w Rejestrze Dowodów Osobistych. Informacja o utracie i unieważnieniu dowodu osobistego jest niezwłocznie przekazywana do Systemu Informacyjnego Schengen, a także do wykazu unieważnionych dowodów osobistych, do którego dostęp posiadają uprawnione organy czy instytucje.
Jeżeli dowód osobisty został zgłoszony jako utracony, a następnie odnaleziony, to posługiwanie się tym dokumentem może spowodować negatywne konsekwencje dla jego posiadacza podczas przekraczania granic oraz dokonywania czynności prawnych na podstawie tego dokumentu. Unieważniony w systemie RDO dowód osobisty ( zgłoszony jako utracony, a następnie odnaleziony) nie nosi wprawdzie fizycznych znamion unieważnienia ( odcięcie rogu), przez co może sprawiać wrażenie dokumentu ważnego, jednak nie jest ważnym dokumentem, nie służy już do przekraczania granic, ani do potwierdzenia tożsamości.
Opracowanie: Gabriela Gizińska - Kierownik Urzedu Stanu Cywilnego
Nowe Miasto, 18 maja 2016