Ustawa z 19 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw obowiązująca od 6 września 2019 r. wprowadza zmiany do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Znowelizowana ustawa:
- Wprowadza obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Dotychczas właściciele nieruchomości mogli zdecydować, czy powstałe na ich posesji odpady zbierane będą w sposób selektywny, czy nieselektywny. Znowelizowane przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie dają możliwości dokonania wyboru sposobu gromadzenia odpadów. Ustawodawca zobowiązał właścicieli nieruchomości do zbierania odpadów wyłącznie poprzez właściwą ich selekcję.
Wprowadzenie obowiązku zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób selektywny, czyli w podziale na 5 frakcji (papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bio, pozostałości z segregacji).
Właściciele nieruchomości, którzy zadeklarowali brak prowadzenia selektywnej zbiórki, będą zobowiązani do złożenia nowej deklaracji. Termin na złożenie nowych deklaracji będzie podany w późniejszym terminie po uprzednim podjęciu przez Radę Gminy Nowe Miasto stosownych uchwał.
- Zmienia termin składania nowych deklaracji.
Właściciel nieruchomości pierwszą deklarację jest obowiązany złożyć w terminie 14 dni od zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
W przypadku zmiany danych - właściciel nieruchomości składa nową deklarację (np. zgony, urodzenia, przeprowadzka, zmiana właściciela nieruchomości itp.), w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
- Nie daje możliwości złożenia deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania za okres wsteczny.
WYJĄTEK: właściciel nieruchomości może złożyć deklarację zmniejszającą zobowiązanie z powodu śmierci mieszkańca w terminie 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
- Wprowadza odpowiedzialność karną za niezłożenie deklaracji.
„Kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 6 m ust. 1 i 2 nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi podlega karze grzywny” - na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Szczegółowe informacje można uzyskać w Urzędzie Gminy Nowe Miasto: pokój nr 15 na I piętrze, tel. 23 661 49 35, e-mail: ajasinska@ugnowemiasto.pl
Referat Gospodarki Komunalnej, Przestrzennej i Ochrony Środowiska
Nowe Miasto, 4 listopada 2019