W związku z powyższym Urząd Gminy Nowe Miasto informuje o wprowadzonych ułatwieniach w realizacji obowiązku meldunkowego, które obejmują m. in.:
- zniesienie obowiązku zameldowania obywateli polskich, obywateli Unii Europejskiej i obywateli państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający 3 miesięcy;
- likwidację obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów;
- wprowadzenie możliwości równoczesnego wymeldowania się podczas zgłaszania zameldowania w nowym miejscu;
- wydłużenie terminu na realizację obowiązku zameldowania z 4 do 30 dni;
- wprowadzenie możliwości dopełnienia obowiązku meldunkowego przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej, zgodnie z art. 33 §2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 ze zm.). Pełnomocnictwo wymagane jest również od członka najbliższej rodziny;
- odstąpienie od konieczności zgłaszania przy dopełnieniu obowiązku meldunkowego informacji o wykształceniu i obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego;
- wprowadzenie obowiązku zgłoszenia czasowego wyjazdu za granicę dopiero przy nieobecności trwającej dłużej niż 6 miesięcy;
- likwidację obowiązków właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy w zakresie weryfikacji spełniania obowiązku meldunkowego przez mieszkańców i pracowników;
- zniesienie sankcji karnych za niedopełnienie obowiązku meldunkowego przez obywateli polskich, obywateli Unii Europejskiej i obywateli państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej.