Ustawowy skład Rady – 15 radnych. W obradach uczestniczyło 15 radnych.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady – Marek Caliński.
Radni podjęli następujące uchwały:
1. Uchwała Nr 58/IX/2015 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nowe Miasto.
2. Uchwała Nr 59/IX/2015 w sprawie dokonania zmian uchwały budżetowej na rok 2015.
Wprowadzono zmiany w planie dochodów budżetu gminy:
- zwiększa się dochody budżetu gminy o kwotę - 170 295,35 zł
Plan dochodów budżetu gminy ogółem wynosi 14 290 108,65 zł w tym:
- dochody bieżące w kwocie – 13 981 008,65 zł
- dochody majątkowe w kwocie – 309 100,00 zł.
Wprowadzono zmiany w planie wydatków budżetu gminy:
- zmniejsza się wydatki budżetu gminy o kwotę – 461 254,00 zł
- zwiększa się wydatki budżetu gminy o kwotę – 331 549,35 zł,
Plan wydatków budżetu gminy ogółem wynosi 15 190 108,65 zł w tym:
- wydatki bieżące w kwocie – 13 970 579,68 zł,
- wydatki majątkowe w kwocie – 1 219 528,97 zł.
3. Uchwała Nr 60/IX/2015 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa do obliczenia podatku rolnego na rok 2016.
Podstawą naliczania podatku rolnego jest Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Podatek rolny za rok podatkowy wynosi:
1) od 1 ha przeliczeniowego gruntów stanowiących gospodarstwo rolne - równowartość pieniężną 2,5 q żyta,
2) od 1 ha gruntów nie stanowiących gospodarstwa rolnego - równowartość pieniężną 5 q żyta
- obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
Średnią cenę skupu żyta ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału. Rady Gmin są uprawnione do obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowaną jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze danej gminy.
W dniu 19 października 2015 r. ukazał się Komunikat Prezesa GUS, w którym ogłoszono średnią cenę skupu żyta za okres 11 kwartałów będącą podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2016 r. w wys. 53,75 zł za 1 dt.
W wypadku gdyby Rada Gminy nie podjęła uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2015 to wysokość podatku rolnego została by ustalona na podstawie średniej ceny żyta, podanej w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i wyniosła by dla gospodarstw rolnych 134,38 zł za ha przeliczeniowy, a dla pozostałych użytków rolnych 268,75 zł za ha fizyczny.
W związku z tym, aby zapobiec drastycznemu wzrostowi obciążenia podatników, zaproponowano zmniejszenie średniej ceny skupu żyta z kwoty 53,75 zł za 1 dt do kwoty 38,00 zł za 1 dt. Po zmniejszeniu średniej ceny żyta, stawki będą wynosić dla gospodarstw rolnych 95,00 zł za ha przeliczeniowy, a dla pozostałych użytków rolnych 190,00 zł za ha fizyczny i nie ulegną zmianie w stosunku do roku 2015.
4. Podjęcie uchwały Nr 61/IX/2015 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie Gminy Nowe Miasto.
Z uwagi na istotne zmiany w zakresie podatku od nieruchomości, wprowadzone na podstawie zapisów ustawy z dnia 25 czerwca 2015r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy z dnia 9 października 2015 o rewitalizacji gruntów, zasadne stało się dostosowanie uchwały w sprawie określeniawysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie Gminy Nowe Miasto, do obowiązującego od dnia 01 stycznia 2016 roku prawa. Zmiany o których mowa dotyczą wprowadzenia nowej stawki podatku od gruntów "niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego" oraz zmiany stawki od gruntów "pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych" na stawkę o brzmieniu "pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych". Wysokość stawki na rok 2016 określona w/w uchwałą pozostaje na dotychczasowym poziomie.
5. Podjęcie uchwały Nr 62/IX/2015 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
Ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych. Zmiany te dotyczą między innymi podstawy opodatkowania poszczególnych klas autobusów. Podział na autobusy do 30 miejsc i autobusy o liczbie miejsc równej lub wyższej niż 30 został zastąpiony podziałem na autobusy z liczbą miejsc mniejszą niż 22 poza kierowcą oraz autobusy z liczbą miejsc równą lub większą niż 22. Ponad to w ustawie doprecyzowano także treści załączników nr 2 i nr 3 zawierających stawki minimalne podatku od środków transportowych przez dodanie w rubryce „Trzy osie” zwrotu „i więcej”, co usunie wątpliwości interpretacyjne.
W związku z tym konieczne jest dostosowanie zapisów uchwały rady gminy w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych odpowiednio do wprowadzonych zmian.
6. Podjecie uchwały Nr 63/IX/2015 w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
Regulacje zawarte w przepisach ustaw podatkowych, tj. w ustawie z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym, w ustawie z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych oraz w ustawie z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym, nakładają na rady gmin obowiązek określenia w drodze uchwał wzorów formularzy, w których będą zawarte dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru poszczególnych podatków lokalnych.
Z uwagi na istotne zmiany w zakresie powołanych wyżej podatków lokalnych, wprowadzone na podstawie zapisów ustawy z dnia 25 czerwca 2015r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015.1045) oraz ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz.U.2015.1777), zasadne stało się opracowanie aktualnych wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
Zapisy wskazanej ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw dotyczące m.in. podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego wejdą w życie z dniem l stycznia 2016 roku.
Wobec powyższego nowe formularze podatkowe, określone w drodze niniejszej uchwały, będą obowiązywały na obszarze Gminy Nowe Miasto od roku podatkowego 2016.
7. Podjęcie uchwały Nr 64/IX/2015 w sprawie opłaty targowej.
Na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2015r. w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2015r. - który wyniósł 98,8 - określono górną stawkę opłaty targowej na 2016 r. która nie może przekroczyć 758,47 zł dziennie. Zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - targowiskami w rozumieniu przepisów dotyczących opłaty targowej są wszelkie miejsca, w których prowadzona jest sprzedaż, opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach. Mając na uwadze wysokość górnej granicy dziennej stawki opłaty targowej, wynoszącej w roku 2016 kwotę 758,47zł uznać należy, iż w realiach Gminy Nowe Miasto określenie tychże stawek kwot wymienionych w §3 projektu uchwały, nie powinno być dla przedsiębiorców sprzedających zbyt uciążliwe, a jednocześnie uzasadnione.
Uchwały podatkowe, jako akty prawa miejscowego ogłaszane są w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, wchodzą w życie pi upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia.
8. Podjęcie uchwały Nr 65/IX/2015 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Zaciąga się kredyt długoterminowy w wysokości 544 368,00 zł na sfinansowanie planowanego deficytu w roku budżetowym 2015 w kwocie 228 000,00 zł z przeznaczeniem na udzielenie pomocy finansowej na rzecz powiatu płońskiego na zadania inwestycyjne pn.”Przebudowa drogi powiatowej nowe Miasto-Kałęczyn oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w wysokości 316 368,00 zł.
9. Podjęcie uchwały Nr 66/IX/2015w sprawie zmiany uchwały udzielającej pomocy finansowej na rzecz Powiatu Płońskiego.
W uchwale Nr 31/V/2015 Rady Gminy Nowe Miasto z dnia 11 marca 2015r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej na rzecz Powiatu płońskiego zmienia się zapis § 1, tj. kwota dotacji będzie wynosić 228 000,00zł.
10. Podjęcie uchwały Nr 67/IX/2015 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Nowe Miasto na lata 2015 – 2024.
Zgodnie z art.18 ust. 2 pkt. 6 ustawy o samorządzie gminnym Rada Gminy uchwala program gospodarczy - Strategię Rozwoju Gminy. Jest to najważniejszy dokument programowy, w oparciu o który gmina realizuje obowiązek prowadzenia polityki rozwoju lokalnego. Stanowi również podstawę do opracowania i wdrażania na terenie Gminy projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych.
Dokument zawiera syntetyczną diagnozę obszaru funkcjonalnego Gminy w zakresie sytuacji społeczno – ekonomicznej, drzew problemowych oraz bilansu strategicznego sił i słabości wraz z analizą SWOT. Opracowanie obejmuje koncepcję funkcjonowania Gminy Nowe Miasto na najbliższe lata ze wskazaniem jej wizji i misji, priorytetów, celów strategicznych oraz kierunków i scenariuszy rozwojowych. Ponadto dokument odnosi się do spójności z obowiązującymi wewnętrznymi i zewnętrznymi opracowaniami strategicznymi na szczeblu gminnym, regionalnym i krajowym.
Główne założenia strategii wypracowane zostały podczas warsztatów strategicznych, które odbywały się w październiku br. z udziałem przedstawicieli min. władz samorządowych pracowników Urzędu, jednostek organizacyjnych gminy, organizacji pozarządowych, rolników oraz przedsiębiorców.
11. Podjęcie uchwały Nr 68/IX/2015 w sprawie kontynuacji członkostwa Gminy Nowe Miasto w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze w okresie programowania 2014-2020
Rada Gminy Nowe Miasto dnia 10 grudnia 2008 roku podjęła Uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Nowe Miasto do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze, wdrażającego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi LEADER. W związku z uruchomieniem nowego okresu finansowania na lata 2014-2020 zasadne jest podjęcie decyzji w sprawie ponownego przystąpienia Gminy Nowe Miasto w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze w charakterze członka zwyczajnego. Kontynuacja ta daje szansę na ubieganie się o finansowanie przedsięwzięć Gminy ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Radni zapoznali się ponadto z informacjami:
- o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Nowe Miasto za rok szkolny 2014/2015.
- Przewodniczącego Rady Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych przez radnych Rady Gminy Nowe Miasto za rok 2014.
- Wójta Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia Wójtowi Gminy Nowe Miasto za rok 2014.
- z informacją oraz opinią dotyczącą potrzeb Sądu Rejonowego w Płońsku w zakresie wykonywania pracy przez skazanych.
Opracowanie: Agnieszka Jeglikowska - Inspektor
Nowe Miasto, 25 listopada 2015