do nagłówka nowe miasto do nagłówka (2) nowe miasto do nagłówka (3) nowe miasto do nagłówka (5) nowe miasto do nagłówka (6) nowe miasto do nagłówka (8) nowe miasto do nagłówka (7) nowe miasto do nagłówka (9) nowe miasto do nagłówka (1)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ustawowy skład Rady – 15 radnych. W obradach uczestniczyło 15 radnych.

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady – Marek Caliński.

Radni podjęli  następujące uchwały:

1. Uchwała Nr  58/IX/2015 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nowe Miasto.

2. Uchwała Nr 59/IX/2015 w sprawie dokonania zmian uchwały budżetowej na rok 2015.

Wprowadzono zmiany w planie dochodów budżetu gminy:

  • zwiększa się dochody budżetu gminy o kwotę  -  170 295,35 zł

Plan dochodów budżetu gminy ogółem wynosi 14 290 108,65 zł w tym:

  • dochody bieżące w kwocie – 13 981 008,65  zł
  • dochody majątkowe w kwocie – 309 100,00 zł.

Wprowadzono zmiany w planie wydatków budżetu gminy:

  • zmniejsza się wydatki budżetu gminy o kwotę – 461 254,00
  • zwiększa się wydatki budżetu gminy o kwotę –  331 549,35  zł,

Plan wydatków budżetu gminy ogółem wynosi 15 190 108,65 zł w tym:

  • wydatki bieżące w kwocie – 13 970 579,68 ,
  • wydatki majątkowe w kwocie – 1 219 528,97 zł.

 

3. Uchwała Nr 60/IX/2015 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa do obliczenia podatku rolnego na rok 2016.

Podstawą naliczania podatku rolnego jest Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb. Podatek rolny za rok podatkowy wynosi:

1) od 1 ha przeliczeniowego gruntów stanowiących gospodarstwo rolne - równowartość pieniężną 2,5 q żyta,

2) od 1 ha gruntów nie stanowiących gospodarstwa rolnego - równowartość pieniężną 5 q żyta

  • obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.

Średnią cenę skupu żyta ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału. Rady Gmin są uprawnione do obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowaną jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze danej gminy.

W dniu 19 października 2015 r. ukazał się Komunikat Prezesa GUS, w którym ogłoszono średnią cenę skupu żyta za okres 11 kwartałów będącą podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2016 r. w wys. 53,75 zł za 1 dt.

W wypadku gdyby Rada Gminy nie podjęła uchwały w sprawie obniżenia  średniej ceny skupu żyta będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2015 to wysokość podatku rolnego została by ustalona na podstawie średniej ceny żyta, podanej w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i wyniosła by dla gospodarstw rolnych 134,38 zł za ha przeliczeniowy, a dla pozostałych użytków rolnych 268,75 zł za ha fizyczny.

W związku z tym, aby zapobiec drastycznemu wzrostowi obciążenia podatników, zaproponowano zmniejszenie średniej ceny skupu żyta z kwoty 53,75 zł za 1 dt do kwoty 38,00 zł za 1 dt. Po zmniejszeniu średniej ceny żyta, stawki będą wynosić dla gospodarstw rolnych 95,00 zł za ha przeliczeniowy, a dla pozostałych użytków rolnych 190,00 zł za ha fizyczny i nie ulegną zmianie w stosunku do roku 2015.

 

4. Podjęcie uchwały Nr 61/IX/2015 w sprawie  określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie Gminy Nowe Miasto.

 Z uwagi na istotne zmiany w zakresie podatku od nieruchomości, wprowadzone na podstawie zapisów ustawy z dnia 25 czerwca 2015r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy z dnia 9 października 2015 o rewitalizacji gruntów, zasadne stało się dostosowanie uchwały w sprawie określeniawysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie Gminy Nowe Miasto, do obowiązującego od dnia 01 stycznia 2016 roku prawa. Zmiany o których mowa dotyczą wprowadzenia nowej stawki podatku od gruntów "niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji   i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego" oraz zmiany stawki od gruntów "pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych" na stawkę o brzmieniu "pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych". Wysokość stawki na rok 2016 określona w/w uchwałą pozostaje na dotychczasowym poziomie.

 

5. Podjęcie uchwały Nr 62/IX/2015 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.

Ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw  wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych. Zmiany te dotyczą między innymi podstawy opodatkowania poszczególnych klas autobusów. Podział na autobusy do 30 miejsc i autobusy o liczbie miejsc równej lub wyższej niż 30 został zastąpiony podziałem na autobusy z liczbą miejsc mniejszą niż 22 poza kierowcą oraz autobusy z liczbą miejsc równą lub większą niż 22. Ponad to w ustawie doprecyzowano także treści załączników nr 2 i nr 3 zawierających stawki minimalne podatku od środków transportowych przez dodanie w rubryce „Trzy osie” zwrotu „i więcej”, co usunie wątpliwości interpretacyjne.

W związku z tym konieczne jest dostosowanie zapisów uchwały rady gminy w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych odpowiednio do wprowadzonych zmian.

 

6. Podjecie uchwały Nr 63/IX/2015 w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

Regulacje zawarte w przepisach ustaw podatkowych, tj. w ustawie z dnia 30 października 2002r.  o podatku leśnym, w ustawie z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych oraz w ustawie z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym, nakładają na rady gmin obowiązek określenia w drodze uchwał wzorów formularzy, w których będą zawarte dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne  do wymiaru i poboru poszczególnych podatków lokalnych.          

Z uwagi na istotne zmiany w zakresie powołanych wyżej podatków lokalnych, wprowadzone na podstawie zapisów ustawy z dnia 25 czerwca 2015r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015.1045) oraz ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz.U.2015.1777),  zasadne stało się opracowanie aktualnych wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

Zapisy wskazanej ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw dotyczące m.in. podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego wejdą w życie z dniem  l stycznia 2016 roku.

Wobec powyższego nowe formularze podatkowe, określone w drodze niniejszej uchwały, będą obowiązywały na obszarze Gminy Nowe Miasto od roku podatkowego 2016.     

 

7. Podjęcie uchwały Nr 64/IX/2015 w sprawie opłaty targowej.

Na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2015r. w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2015r. - który wyniósł 98,8 - określono górną stawkę opłaty targowej na 2016 r. która nie może przekroczyć 758,47 zł dziennie. Zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - targowiskami w rozumieniu przepisów dotyczących opłaty targowej są wszelkie miejsca, w których prowadzona jest sprzedaż, opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach. Mając na uwadze wysokość górnej granicy dziennej stawki opłaty targowej, wynoszącej w roku 2016 kwotę 758,47zł uznać należy, iż w realiach Gminy Nowe Miasto określenie tychże stawek kwot wymienionych w §3 projektu uchwały, nie powinno być dla przedsiębiorców sprzedających zbyt uciążliwe, a jednocześnie uzasadnione.

Uchwały podatkowe, jako akty prawa miejscowego ogłaszane są w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, wchodzą w życie pi upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia.

 

8. Podjęcie uchwały Nr 65/IX/2015 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Zaciąga się kredyt długoterminowy w wysokości 544 368,00 zł na sfinansowanie planowanego deficytu w roku budżetowym 2015 w kwocie 228 000,00 zł z przeznaczeniem na udzielenie pomocy finansowej na rzecz powiatu płońskiego na zadania inwestycyjne pn.”Przebudowa drogi powiatowej nowe Miasto-Kałęczyn oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w wysokości  316 368,00 zł.

 

9. Podjęcie uchwały Nr 66/IX/2015w sprawie  zmiany uchwały udzielającej pomocy finansowej na rzecz Powiatu Płońskiego.

W uchwale Nr 31/V/2015 Rady Gminy Nowe Miasto z dnia 11 marca 2015r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej na rzecz Powiatu płońskiego zmienia się zapis § 1,  tj. kwota  dotacji będzie wynosić 228 000,00zł.

 

10. Podjęcie uchwały Nr 67/IX/2015 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Nowe Miasto na lata 2015 – 2024.

Zgodnie z art.18 ust. 2 pkt. 6 ustawy o samorządzie gminnym Rada Gminy uchwala program gospodarczy - Strategię Rozwoju Gminy. Jest to najważniejszy dokument programowy, w oparciu o który gmina realizuje obowiązek prowadzenia polityki rozwoju lokalnego. Stanowi również podstawę do opracowania i wdrażania na terenie Gminy projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych.

Dokument zawiera syntetyczną diagnozę obszaru funkcjonalnego Gminy w zakresie sytuacji społeczno – ekonomicznej, drzew problemowych oraz bilansu strategicznego sił i słabości wraz z analizą SWOT. Opracowanie obejmuje koncepcję funkcjonowania Gminy Nowe Miasto na najbliższe lata ze wskazaniem jej wizji i misji, priorytetów, celów strategicznych oraz kierunków i scenariuszy rozwojowych. Ponadto dokument odnosi się do spójności z obowiązującymi wewnętrznymi i zewnętrznymi opracowaniami strategicznymi na szczeblu gminnym, regionalnym i krajowym.

Główne założenia strategii wypracowane zostały podczas warsztatów strategicznych, które odbywały się w październiku br. z udziałem przedstawicieli min. władz samorządowych pracowników Urzędu, jednostek organizacyjnych gminy, organizacji pozarządowych, rolników oraz przedsiębiorców.

 

11. Podjęcie uchwały Nr 68/IX/2015 w sprawie kontynuacji członkostwa Gminy Nowe Miasto w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze w okresie programowania 2014-2020

Rada Gminy Nowe Miasto dnia 10 grudnia 2008 roku podjęła Uchwałę w sprawie  przystąpienia Gminy Nowe Miasto do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze, wdrażającego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi LEADER. W związku z uruchomieniem nowego okresu finansowania na lata 2014-2020 zasadne jest podjęcie decyzji w sprawie ponownego przystąpienia Gminy         Nowe Miasto w  Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze w charakterze członka zwyczajnego. Kontynuacja ta daje szansę na ubieganie się o finansowanie przedsięwzięć Gminy ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

 

Radni zapoznali się ponadto   z informacjami:

  • o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Nowe Miasto za rok szkolny 2014/2015.
  • Przewodniczącego Rady Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych przez radnych Rady Gminy Nowe Miasto za rok 2014.
  • Wójta Gminy o złożonych  oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia Wójtowi Gminy Nowe Miasto za rok 2014.
  • z informacją oraz opinią dotyczącą potrzeb Sądu Rejonowego w Płońsku w zakresie wykonywania pracy przez skazanych.

 

Opracowanie: Agnieszka Jeglikowska - Inspektor

Nowe Miasto, 25 listopada 2015

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Copyright ugnowemiasto.pl

 
 
 
 

Projekt i wykonanie:  Software & Service