Zgodnie z brzmieniem art. 6 c ust, 1UCPG, (ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Dz. U.2013r. poz.1399) gminy są zobowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Natomiast przepis art.6 c ust. 2UCPG - stanowi, że rada gminy może w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanawia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne. A zatem przepis artykułu 6c UCPG wprowadza rozróżnienie dwóch typów właścicieli nieruchomości:
1) na których zamieszkują mieszkańcy,
2) na których nie zamieszkują mieszkańcy.
Poniższa informacja skierowana jest do właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych. Dotyczy to w szczególności lokali handlowych, zakładów produkcyjnych, usługowych, warsztatów i innych nieruchomości, na których jest prowadzona działalność gospodarcza, a także budynków użyteczności publicznej, cmentarzy i placówek oświatowych.
Pojęcie właściciela nieruchomości w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest rozumiane szeroko, są nimi także współwłaściciele, użytkownicy wieczyści oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także podmioty władające nieruchomością.
Z uwagi na fakt, że Gmina Nowe Miasto nie przyjęła obowiązku zorganizowania systemu odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, odbiór odpadów odbywa się na dotychczasowych zasadach. Właściciel takiej nieruchomości, tak jak do tej pory zobligowany jest do zawarcia umowy bezpośrednio z przedsiębiorcą prowadzonym działalność w zakresie odbierania i transportu odpadów komunalnych.
Lista podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Nowe Miasto udostępniona jest na stronie internetowej Urzędu Gminy w Nowym Mieście w zakładce ,,utrzymanie czystości i porządku.”
Przypominamy, iż obowiązkiem właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne jest zapewnienie czystości i porządku przez:
- wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych pojemników w stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
- zbieranie powstałych odpadów na terenie nieruchomości zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;
- pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi
Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowe Miasto:
(Uchwała Nr 173/XXX/2013 Rada Gminy Nowe Miasto z dnia 25 czerwca 2013 ogłoszony Dz. Urz. Woj. Maz. 2013r. poz.8978,z dnia 6.08.2013r.)
Odpady komunalne zmieszane należy gromadzić w pojemnikach, uwzględniając następujące normy:
- preferowane wielkości pojemników to pojemniki 120 l i 240 l jako podstawowe;
- wymaga się aby rodzina 1-5 osobowa dysponowała min 1 pojemnikiem 120 l, rodzina 6-10 osobowa -2 pojemniki 120 l lub 1 pojemnik 240 l, rodziny powyżej 10 osób – odpowiednio większa ilością pojemników;
- właściciel nieruchomości ma obowiązek zamówić u przedsiębiorcy pojemniki i worki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
- właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a odpady komunalne są wytwarzane, prowadzą działalność gospodarczą, instytucje oświaty, cmentarz, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do indywidualnych potrzeb.
Prowadzący działalność gospodarczą handlowo – usługową są zobowiązani w miejscach publicznych dostępnych, w szczególności przed sklepami, punktami usługowo – handlowymi, gastronomicznymi, do udostępnienia kosza na odpady komunalne o pojemności od 10 l do 60 l przeznaczonych dla klientów, w ilości zapewniającej czystość i porządek w sąsiedztwie prowadzonej działalności handlowo – usługowej.
W przypadku nieruchomości „ niezamieszkałych” tzn. takich, na których znajduje się dom mieszkalny i np. sklep, usługi gastronomia, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, gmina Nowe Miasto zobowiązana jest do odbioru odpadów wyłącznie z części nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy. W takich przypadkach w odniesieniu do nieruchomości „ zamieszkałych” opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie naliczana wyłącznie dla części zamieszkałej. Co do części niezamieszkałej (sklep, usługi) przedsiębiorca ma obowiązek zorganizować odbiór odpadów we własnym zakresie i na swój koszt.
Zgodnie z art. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości nie zamieszkałych, wykonując obowiązek pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych są zobowiązani na żądanie urzędu, do okazania umów korzystania z usług przedsiębiorcy odbierającego odpady i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Z nowym systemem gospodarowania odpadami obowiązującymi od lipca 2013 można zapoznać się także na stronie: http://naszesmieci.mos.gov.pl/
Opracowanie: Referat Infrastruktury Technicznej i Inwestycji