Wynikający z ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi(Dz. U. z 2013 r. poz. 888), która weszła w życie 1 stycznia 2014 r.
Ustawa ma w znacznej mierze charakter dostosowawczy do prawa Unii Europejskiej i dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenie postanowień dyrektywy 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z 21 października 2009 r. ustanawiającej normy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów.
Ustawa zawiera m.in. wymagania, jakim powinny odpowiadać opakowania wprowadzone do obrotu, zasady działania organizacji odzysku opakowań, reguły postępowania z opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, jak również zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej.
Nakłada również obowiązek finansowania ekologicznych, publicznych kampanii edukacyjnych. Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek krajowy towary w opakowaniach muszą corocznie przeznaczać na kampanie edukacyjną kwotę w wysokości 2% wartości netto wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku opakowań lub scedować ten obowiązek na Organizację Odzysku.
Opracowanie: Referat Infrastruktury Technicznej i Inwestycji
Nowe Miasto, dnia 5 sierpnia 2014 r.