Wdrażanie nowych przepisów
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach weszła w życie 1 stycznia 2012 r. Proces jej wdrażania ma potrwać do 18 miesięcy. Mieszkańcy w poszczególnych gminach dowiedzą się o nowych zasadach z kampanii informujących, jakie mają obowiązek przeprowadzić samorządy.
Na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska znajduje się kalendarium nowego systemu gospodarki odpadami. Oto on:
- 1 stycznia 2012 r. – zaczyna działać rejestr działalności regulowanej, gmina od tego dnia nie wydaje zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
- 31 kwietnia 2012 r. - przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości będą zobowiązani złożyć pierwsze sprawozdania.
- 1 lipca 2012 r. - sejmik województwa uchwala aktualizację wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz uchwałę w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w której określone zostaną regiony oraz regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów.
- 1 stycznia 2013 r. - zaczynają obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Do tego czasu gminy są zobowiązane podjąć uchwały w sprawie stawek opłat, szczegółowych zasad ich ponoszenia, wzoru deklaracji i terminu złożenia pierwszych deklaracji.Od tego dnia powinna zacząć się kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu zapoznanie właścicieli nieruchomości z obowiązkami wynikającymi z uchwał.
- 1 stycznia 2013 r. - przedsiębiorcy, którzy przed wejściem w życie ustawy działali na podstawie zezwoleń są obowiązani uzyskać wpis do rejestru.
- 31 marca 2013 r. - upływa termin złożenia przez gminy pierwszych sprawozdań do Marszałka Województw.
- 1 lipca 2013 r. – nowy system zaczyna funkcjonować - uchwały rad gmin wchodzą w życie, gminy zaczynają pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości i w zamian zapewniają świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości i muszą być podpisane umowy między gminą, a przedsiębiorcami.
Podane powyżej daty są terminami ostatecznymi. Gminy, które będą gotowe do wcześniejszego wprowadzenia systemu, mogą wprowadzić go wcześniej.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Z dniem 1 stycznia 2012 r. weszły w życie przepisy, nakładające na gminy nowe obowiązki w zakresie gospodarowania odpadami. Co zmiany te oznaczają dla przeciętnego Kowalskiego?
Po pierwsze, odbiór wszystkich śmieci za jedną stawkę. Po drugie, niższe rachunki dla osób segregujących odpady. Po trzecie zaś, brak konieczności zawierania samodzielnie umów z firmą zajmującą się wywozem odpadów, bo zajmie się tym gmina.
Opłaty
Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zostaną określone uchwałą Rady Gminy i będą jednakowe dla wszystkich mieszkańców. W ten sam sposób gmina ustali sposób świadczenia usług w zakresie odbierania i gospodarowania odpadami. Opłata będzie zawierała koszty zbierania, odbioru, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
Gmina pobierze niższe opłaty za selektywną zbiórkę odpadów.
Wywóz odpadów
To gmina w drodze przetargu wybierze przedsiębiorcę, który na jej terenie zajmie się wywozem odpadów. Oznacza to brak indywidualnych umów zawieranych przez poszczególnych mieszkańców. Władze gminy mogą jednak zdecydować, iż umowy na odbieranie odpadów komunalnych będą zawierały działające na jej terenie firmy.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Szanowni Państwo,
w dniu 27 grudnia 2012r. odbyła się sesja Rady Gminy Nowe Miasto, na której podjęte zostały uchwały w zakresie wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Nowe Miasto.
Jak informowałem już od pewnego czasu, od 1 lipca 2013r. wszyscy mieszkańcy Gminy Nowe Miasto posiadający zamieszkałe gospodarstwa domowe będą zobowiązani do płacenia tzw. „podatku śmieciowego” do Urzędu Gminy w Nowym Mieście. W zamian za tę opłatę Gmina przejmie za mieszkańców gospodarstw, w których zamieszkują ludzie, obowiązek wywozu odpadów komunalnych. Wywóz odpadów z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy bądź zamieszkują sezonowo, będzie nadal odbywał się na podstawie umów indywidualnych zawartych przez właścicieli nieruchomości z przedsiębiorcami, posiadającymi zezwolenie na wywóz nieczystości stałych na terenie Gminy Nowe Miasto.
Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Nowe Miasto. W regulaminie opisano, w dość precyzyjny sposób, m.in. prawa i obowiązki zarówno właścicieli nieruchomości jak i Gminy. Nowy Regulamin będzie obowiązywał po 14 dniach od jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i jednocześnie przestanie obowiązywać dotychczasowy Regulamin. Zachęcam do zapoznania się z zapisami tego dokumentu abyśmy byli świadomi zmian jakie muszą zajść w gospodarowaniu odpadami komunalnymi w naszych gospodarstwach domowych. Wymagania określone w Regulaminie w dużej części wynikają z wymagań jakie nałożyła na Polskę Unia Europejska. Gmina poprzez swoich mieszkańców jest zobowiązania osiągnąć wymagane współczynniki segregowania odpadów pod rygorem zastosowania kar pieniężnych, w przypadku nie osiągnięcia wymaganych limitów. Kary finansowe będą bezpośrednio odczuwalne przez społeczeństwo poprzez nie realizowanie zaplanowanych zadań inwestycyjnych. Nie możemy sobie pozwolić na trwonienie publicznych pieniędzy na płacenie kar, ale to zależy tylko od mieszkańców naszej gminy oraz gości do niej przybywających. Jeżeli każdy mieszkaniec, każde gospodarstwo domowe czy każdy przedsiębiorca zrozumie konieczność wprowadzenia nowych zasad gospodarki odpadami i będzie je stosował, to przełoży się to bezpośrednio na czystość gminy i brak obaw naliczenia kar za nie uzyskanie wymaganych wskaźników odzysku odpadów.
Równocześnie z Regulaminem Rada Gminy Nowe Miasto podjęła uchwały w zakresie utrzymania porządku i czystości w gminie dotyczące:
1. Określenia wzoru deklaracji, który obowiązuje wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Nowe Miasto.
W uchwale określony został obowiązkowy termin złożenia pierwszych deklaracji, przez właścicieli nieruchomości, na dzień 28 lutego 2013r.
Deklaracje wypełniają właściciele nieruchomości zamieszkałych. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, czyli np. tych, na których prowadzona jest działalność gospodarcza bądź nieruchomość jest zamieszkała sezonowo, będą zobowiązani do zawarcia indywidualnych umów z Przedsiębiorstwami zajmującymi się wywozem i utylizacją odpadów stałych na terenie gminy Nowe Miasto.
2. Wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.
W uchwale ustalono, że mieszkańcy zamieszkałych posesji zobowiązani są do opłacania tzw. „podatku śmieciowego” jako jedną stawkę opłaty od gospodarstwa domowego w sposób następujący:
- za odpady komunalne zmieszane – 35,00zł miesięcznie,
- za odpady komunalne, zbierane selektywnie – 25,00zł miesięcznie.
Sposób zbierania odpadów właściciele nieruchomości określą w deklaracji i wyliczą właściwą opłatę miesięczną obowiązującą każde gospodarstwo domowe.
Uchwalenie przez Gminę jednej stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego oznacza, że opłata w jednakowej wysokości uiszczana będzie zarówno od gospodarstwa jedno, jak i wieloosobowego.
3. Terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W uchwale tej określono termin uiszczania „podatku śmieciowego” do 15 dnia każdego miesiąca. Jest to bardzo ważna informacja, gdyż prawo wymaga aby nie dotrzymanie terminu płatności miało swe odzwierciedlenie w ustawowych odsetkach. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że „podatek śmieciowy” podlega ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i nie wywiązywanie się z obowiązku uiszczania podatku wywołuje natychmiastowe skutki prawne. Jest to określone zapisami ustawy i Gmina nie ma w tym zakresie żadnej dowolności.
4. Szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Uchwała ta jest bardzo istotnym uzupełnieniem wcześniejszych uchwał, ponieważ odnosi się do ilości, terminu i rodzaju zbieranych odpadów. Wskazuje to na konieczność właściwej segregacji u źródła, z korzyścią dla budżetu gospodarstwa domowego oraz środowiska naturalnego.
Uchwały podjęte przez Radę Gminy w Nowym Mieście w większości są uchwałami obligatoryjnymi. Musiały zostać podjęte w terminie do końca grudnia 2012r. W obliczu konieczności wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami zaproponowano dla mieszkańców Gminy Nowe Miasto, rozwiązania optymalne dla charakteru naszej gminy i struktury zamieszkania. Będziemy pilnie śledzić wdrażanie systemu gospodarki odpadami i w przypadku zaistnienia potrzeb zmian, będą takie zmiany wprowadzane dla mieszkańców i z myślą o mieszkańcach.
Proszę wszystkich Państwa o zapoznanie się z opisanymi dokumentami prawa miejscowgo i dotrzymanie terminu składania deklaracji.
Opisane uchwały dostępne są w BIP pod adresem www.bipnowemiasto.win.pl.
Deklaracje można też uzyskać w Sekretariacie Urzędu Gminy w Nowym Mieście.
Opracowanie: Referat Infrastruktury Technicznej i Inwestycji